Ganzenhoeder jaaroverzicht 2015

Geplaatst in Evenementen, Fotos, Over ons

Midden in de decembermaand en met de feestdagen in aantocht is het altijd erg druk met optredens. Toch is het goed om even stil te staan bij alle mooie momenten die ik met de ganzen heb beleefd in 2015. Dat waren er nogal wat!

Vogelgriep

Begin 2015 waren de gevolgen van de vogelgriep die in onze omgeving heerste nog voelbaar. Voor het vogelgriep virus bestaat grote angst bij de grote pluimveebedrijven, maar ook voor de kleinere bedrijven is de zeer besmettelijke ziekte een ware ramp. Er worden vervoersverboden van kracht en in trieste gevallen moeten onze zo geliefde beestjes zelfs worden afgemaakt! Wees gerust, gelukkig maken de ganzen het goed! Het heeft er echter wel voor gezorgd dat we pas in februari weer konden optreden.

Beschilderen van ganzeneieren

Met pasen en in de lente werden in onze webwinkel veel uitgeblazen ganzeneieren verkocht. Deze worden voornamelijk gebruikt om te beschilderen. Erg leuk voor kinderpartijtjes, maar ook om gewoon creatief bezig te zijn! Uitgeblazen ganzeneieren zijn hiervoor ideaal. Groot, wit en schoon.

Wat je allemaal niet kunt doen met een uitgeblazen ganzenei. Dit is een creatie van mevrouw Ten Wolde.

Net als kippen leggen ganzen een hele hoop eieren. Soms wel 25 per nest! Net als bij kippen kunnen deze eieren worden weggehaald, voordat er een kuiken ontstaat en kan worden uitgebroed. Dit voorkomt dat er té veel ganzenkuikens moeten worden verzorgd. Deze ganzeneieren worden via een klein gaatje uitgeblazen, schoongemaakt en ontsmet conform de richtlijnen van de Europese Unie.

Geboorte van nieuw talent

Net als eerdere jaren werden er in 2015 ook weer veel kleine gansjes geboren. Of zij in de voetsporen treden van hun ouders als echte artiesten zal moeten blijken, maar ze hebben talent!

549428_848802338508611_8852259016342108438_n

Naast de geboorte van kleine gansjes waren er in de omgeving ook veel kleine eendjes te zien. In onze webwinkel werden dit jaar veel handgemaakte eenden broedkorven verkocht. Een ambachtelijke gevlochten eendenkorf wordt van éénjarige wilgenteen gemaakt. Deze eendenkorven worden veelal in de sloot gezet. Hierin willen eenden graag broeden, door de uitstekende bescherming die een dicht eendennest biedt. Een eendenkorf gevuld met een laagje hooi of stro, geeft eenden een prima nestgelegenheid.

Optredens

Gedurende het hele jaar heb ik samen met de ganzen weer veel leuke plaatsen bezocht en optredens verzorgd. Wij reizen door heel het land markten en braderieën af. U herkent ons misschien wel aan onze auto met ganzen opdruk!

11745625_904478142941030_8601331717259294507_n

Het is altijd erg fijn om het enthousiasme van kinderen én volwassenen te zien. De ganzen houden van de aandacht die ze krijgen en vinden het erg leuk om door een haag van kinderen te lopen!

11891428_925123774209800_6548684572641940873_o

Bruiloften

Dat de ganzen ieder jaar weer bijleren blijkt ook uit het het bezoek aan verschillende bruiloften dit jaar. Nee, niet als gasten, maar als dragers van de ringen naar het altaar! Met de ringen aan een lint losjes om hun nekken waggelen ze richting het aanstaande bruidspaar.

11233798_952089834846527_1575957941215427822_o

Foto gemaakt door Mariet Mons (www.marietmons.nl)

Dit beeld maakt het moment natuurlijk nóg gedenkwaardiger. Zoekt u iets speciaals voor op uw bruiloft? U kunt altijd even informeren.

Vooruitzicht

Ook 2016 beloofd weer een prachtig jaar te worden. Ik noem een aantal momenten om naar uit te kijken:

• We zijn weer aanwezig bij verschillende bruiloften
  • We zijn weer bij de mooiste braderieën door heel het land
  • We zijn weer aanwezig bij de gezelligste kerstmarkten van Nederland
  • Onze vernieuwde website zal live gaan
  • We zullen nieuwe producten aan onze webwinkel toevoegen

De ganzen en ik wensen u prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!